De Campusweek

9 februari 2018 - Almoradí, Spanje

Wat is deze week snel voorbij gevlogen!!!

Groep

Van 4 tot en met 9 februari was de campusweek. Een week vol leren, oefenen en de groep leren kennen. Een zware, drukke maar erg leuke week! In deze week hadden we 3 lesdagen. Elke lesdag hadden we 4 uur handelingen oefenen en 3 uur spaanse les.

Handelingen:

• Venapuntie
  • Neusmaagsonde inbrengen
  • Hechtingen verwijderen
  • Infuus inbrengen
  • Injecteren

Het is best spannend als je bovenstaande handelingen op elkaar moet oefenen. In Nederland zijn wij dit niet gewendt en wordt dit niet meer gedaan. Hier in Spanje doen ze dat dus nog wel. We hadden les van een man en een vrouw. Allebei zijn ze verpleegkundige en bevoegd om handelingen af te toetsen. Alle handelingen heb ik op iemand uitvoerd (behalve katheteriseren want dit deden we op de pop en hechtingen verwijderen, hier hadden we een varkenspoot voor. Ja, een echt varkenspoot.). Zelf heb ik de meeste ook gehad, op de neusmaagsonde na...

Bloedprikken

Venapuntie:

Bloedprikken was de eerste handeling op elkaar. Spannend hoor, zo voor de eerste keer! Helaas had ik tot 3 keer toe een rollende ader en kreeg ik in mijn spuitje dus geen druppel bloed van iemand... Geen man overboord want er komen nog genoeg kansen en je techniek is erg goed!' zeiden de leraren. Ik ben ook slachtoffer geweest. Een echt slachtoffer. De persoon die mij prikte vergat de stuwband los te maken toen ze de naald eruit haalde... en ja hoor, mijn bloed spoot als fonteintje mijn arm uit!

Neusmaagsonde

Neusmaagsonde:

Dit vind ik oprecht de engste handeling ooit en ik ben er achter gekomen dat ik hem nooit meer op een vriendin uit ga voeren. Allereerst kreeg ik de sonde al niet over haar neusvleugel heen... De leraar hielp mij een handje. Eenmaal over de neusvleugel kwam het enge gedeelte... Het doorschuiven van de sonde door de keel de slokdarm in. Helaas ging de sonde de slokdarm niet in maar de longen... na veel gekokhals, gehoest en tranen is hij verwijderd... De rest van de dag ben ik een beetje van het padje af geweest...

Hechtingen verwijderen:

Agraves verwijderenJa, een echte varkenspoot. Zo maar een nietje in iemand zijn arm zetten om die er vervolgens met een speciaal tangetje weer uit te halen is niet echt een goed idee. Een varkenspoot voelt trouwens echt heeél vreemd!

Infuus

Infuus inbrengen:

Man man man, wat was dit gaaf om te doen zeg! Steek hem er maar gewoon in. Dat is de insteek waarmee je een infuus in moet brengen. Zo gezegd, zo gedaan... en hop, in 1 keer goSlachtoffer infuused! Ook ik moest toen weer in de slachtofferol stappen. Arm op tafel en gaan. Het meisje wat hem bij mij deed zat ook in 1 keer goed! Eenmaal in mijn ader bloedde hij weer flink door. Het bloed stroomde over mijn arm. Dus gauw een spuit erop met NACL 0,9% om hem te flushen, pleister erop en klaar!

Intramusculair

Injecteren:

Altijd fijn als je in iemand zijn bil mag prikken! Spuit vullen, naald er op en go!

Spaanse les:

De spaanse lessen begonnen van voor af aan. We begonnen met ons zelf voorstellen. Daarna de basis, belangrijke werkwoorden, het hele lichaam in het spaans en klok kijken. Veel van deze dingen had ik in Nederland al geleerd, dus voor mij was het gelukkig niet zo lastig om de lessen te volgen! Voor andere daarintegen wel... Gelukkig sprak de leraar Nederlands, Engels en Spaans door elkaar waardoor iedereen er wel wat van opgestoken heeft!

Uitzicht

Zooo, dat was het deel van de lesdagen en wat een lap tekst al. Toch volgt er nog een stukje over de woensdag. De woensdag moesten we met de hele groep om 13:00u verzamelen op Alicante busstation. Daar werden we in groepen verdeeld en moesten we een stadswandeling gaan doen. De tocht duurde ongeveer 3 uur en in deze tijd hebben we heel Alicante door gelopen. Om precies te zien heb ik deze dag maar 16,4 kilometer gelopen!!! Door het oude deel, het nieuwe deel, de winkelstraat, de Ramblas en langs de zee. We kwamen uit bij een kasteel. Castillo de Santa Bárbara en bovenop was het uitzicht prachtig!

Ook hebben we hier uiteraard nog met het groepje een fotootje geschoten! (Helaas waren we 2 meiden kwijt geraakt dus is het groepje op de afbeelding incompleet...) Stadswandeling Alicante

Goed lezers! Dit is het hele verhaal. Het wordt niet meer en niet minder. Ojaaa (toch wel een beetje meer) en als afsluiting van de campusweek nog heerlijk mogen meegenieten van het begin van Carnaval! Allemaal dwergjes verkleed als disneyfiguren swingend op de muziek in een optocht! Wisten jullie trouwens dat Carnaval hier 2 weken duurt!?

Lots of love,

Anniek

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Oma rook:
    9 februari 2018
    Wat heb je weer een leuk verhaal geschreven,we genieten er van als we het lezen .Geniet er van ❤❤❤❤💋💋💋💋💋
  2. Gerard Sluiter:
    10 februari 2018
    Wauw ... wat een spannende week, geniet van je weekeinde. Volgende week weer knallen ... 😜
  3. Yasemin:
    10 februari 2018
    Blij dat ik jullie daar heb mogen ontmoeten en vooral jou Anniek 😘
  4. Oma rook:
    10 februari 2018
    Zo dat was een interessante week, veel mee gemaakt , leuk hoor en veel plezier.
  5. Oma van Gemert:
    23 februari 2018
    Oma van Gemert vind je blog erg leuk
    groetjes van oma en mama